zondag 30 juli 2023

Nieuwsbrief, jaar XII, nr. 14 – april 2023

 

Interview met twee studenten uit Oekraïne: Bidden voor het einde van de oorlog

Het is een droevig moment voor iedereen. In Europa dachten wij dat er een lente zou komen zonder gezondheidsproblemen, geen gedoe met mondkapjes en afstand houden. Wij verwachtten een nieuw tijdperk van vreugde en vrede.

Wij zijn terechtgekomen in een verschrikking waarvan wij niet hadden gedacht dat dit ooit nog opnieuw zou gebeuren: een oorlog; en een wrede en meedogenloze oorlog aan de oostelijke grenzen van ons werelddeel. Bohdan Luhovyi, 26 jaar, geboren in Bolekhiv, en Ihor Bazan van 24, geboren in Ternopil vertellen ons hun verhaal. Allebei heel jong, als veel van hun vrienden die in Oekraïne aan het vechten zijn in een zinloze oorlog. Zij zijn twee van acht Oekraïense studenten die aan de Universiteit van het Heilig Kruis hun vorming krijgen.

 Bohdan: Ik ben geboren in de stad Bolekhiv, in het westelijk deel van Oekraïne. Na mijn schooltijd heb ik zes jaar gestudeerd aan het seminarie van Kiev. Toen ik afgestudeerd was heb ik een jaar in Kiev gewoond en gewerkt, tussen 2021 en 2022. Vandaar dat ik behoor tot het Aartsbisdom Kiev, en na mijn studie hier in Rome ga ik daar weer heen.

Ihor: Ik ben geboren in Ternopil, eveneens in het westen van Oekraïne en ik behoor tot het Aartsbisdom Leopoli. Ik ben sinds oktober 2021 in Rome; ik studeer en ik moet je zeggen dat het op dit moment allemaal heel moeilijk is. Ik ben niet gevlucht voor de oorlog. Maar mijn gedachten zijn nog steeds bij Oekraïne en bij mijn vrienden die daar aan het vechten zijn. Ik ben bezorgd om mijn huis, mijn volk en mijn land. Ik buig mijn hoofd en kniel voor God. Van mijn kant is alles wat ik van hieruit kan doen: bidden, de mensen daar de waarheid vertellen over de situatie in het land en gelegenheden zoeken om materiële en financiële steun te bieden aan mensen die lijden, de vluchtelingen, de slachtoffers en hun naasten. Ik werk nu samen met een groep vrijwilligers, hier in Rome, en ik communiceer dagelijks met Oekraïense jongeren die getroffen zijn door de oorlog, ik probeer ze psychologisch te ondersteunen door hun andere verhalen te vertellen die hen helpen niet te veel aan de oorlog te denken, en verder over wat je in bepaalde situaties kunt doen en hoe je de kalmte kunt bewaren.


Verdriet en dank,

afscheid van emeritus paus

Benedictus XVI

De laatste dagen van het jaar hebben wij intens gebeden voor de gezondheid van emeritus Paus Benedictus XVI, mede gehoor gevend aan het verzoek van Paus Franciscusaan alle christenen. Op 31 december bereikte ons via de nieuwsmedia het bericht van zijn dood.

Het werd een tijd van verdriet, maar ook van vrede en dank aan de Heer voor de ruimhartige toewijding, het niet aflatende werk en de rijke leerstellige geschriften die de emeritus Paus ons heeft nagelaten.


In de daaropvolgende dagen, toen de mogelijkheid daartoe nog maar nauwelijks was aangekondigd, zijn leraren en seminaristen samengekomen om te bidden bij het stoffelijk overschot van Benedictus XVI en hebben zij deelgenomen aan de uitvaartmis voor zijn eeuwige ziele-rust, die op het Sint Pietersplein werd opgedragen.

 Admissie 2022

De vorming in het seminarie Sedes Sapientiae gebeurt in etappes. Een van de belangrijkste is de viering van de Ritus van de Admissie, een openbare verklaring van de kant van de seminarist

Hij uit zijn vurige wens om God en de mensheid te dienen door middel van het heilig dienstwerk. Ook de Kerk, van haar kant, erkent publiekelijk dat een aspirant voor het priesterschap tekenen van de roeping vertoont en laat hem formeel toe als kandidaat.

Met grote vreugde en dankbaarheid aan God zijn op zondag 11 december 2022 tien seminaristen tot dit college toegelaten. De Heilige Mis werd opgedragen door de Prelaat van het Opus Dei, mgr. Fernando Ocáriz. Na de mis had de prelaat een korte ontmoeting met de nieuw toegelaten kandidaten in het bijzijn van alle studenten en docenten. Het was een korte, maar intensieve bijeenkomst met vragen en antwoorden in vertrouwelijke sfeer, die besloten werd met een groepsfoto in de tuin. En daarna was er een feestmaal. Voor de kandidaten was het een dag om nooit te vergeten, ook voor hun families en vrienden, die de ceremonie online hebben kunnen volgen. 

Waarom steun geven aan de opleiding van priesters?

De Kerk heeft grote behoefte aan priesters die goed zijn toegerust, die erop uit kunnen trekken om het Evangelie te verkondigen en iedereen de sacramenten toe te dienen. De kosten voor studie en onderhoud van elke seminarist of priester  bedragen € 18.000,- per jaar. Elke bijdrage is welkom om hen te ondersteunen. De Universiteit van het Heilig Kruis werkt eraan dat bisdommen die over weinig fondsen beschikken, hun seminaristen naar Rome kunnen sturen. Dit dient om ervoor te zorgen dat deze studenten de best mogelijke vorming krijgen voor de bediening van hun priesterlijke taken en inzicht te krijgen in het grote belang van hun rol in de wereld.

Vanuit Nederland willen wij dit initiatief ondersteunen met het doel om bestaande en toekomstige christelijke gemeenschappen van dienst te zijn. Wij willen ervoor zorgen dat zij priesters krijgen die de taak kunnen volbrengen waartoe God hen geroepen heeft.

Door geld te doneren kunt u een student bijstaan in zijn kosten voor verblijf, gezondheidszorg, levensonderhoud en collegegeld. U kunt overtuigd zijn van de bijzondere gebeden en misintenties ten behoeve van de donateurs van de Pauselijke Universiteit van het Heilig Kruis.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten